BIURO RACHUNKOWE GDAŃSK Tel. 516-018-705 - Kontakt | Orunia, Dywizji Wołyńskiej 85, 80-041.
KSIĘGOWOŚĆ GDAŃSK, Tel. 516-018-705 - Kontakt | Orunia, Dywizji Wołyńskiej 85, 80-041.
USŁUGI KSIĘGOWE GDAŃSK, Tel. 516-018-705 - Kontakt | Orunia, Dywizji Wołyńskiej 85, 80-041.

Usprawnienie obsługi podatników poprzez utworzenie centrów obsługi zakłada projekt ustawy o administracji podatkowej przyjęty przez rząd. Dzięki zmianom podatnik będzie mógł załatwić sprawę w każdym urzędzie skarbowym, niezależnie od właściwości miejscowej.

Wsparcie podatnika w zakresie samodzielnego, prawidłowego i dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych będzie się odbywać m.in. poprzez centra obsługi. Ich pracownicy, niezależnie od właściwości miejscowej organu podatkowego, będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego – w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą. Przykładowo podatnik podatku akcyzowego będzie mógł złożyć deklaracje podatkowe w każdym urzędzie skarbowym, a ten przekaże je do właściwego naczelnika urzędu celnego.
Podobne rozwiązania będą odnosiły się do zadań realizowanych przez ZUS. Płatnik składek na ubezpieczenie społeczne będzie mógł złożyć w dowolnym urzędzie skarbowym dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe związane z ubezpieczeniem społecznym.

Zmiany te mają zacząć obowiązywać już od 1 września 2015 r.
Źródło: Ministerstwo Finansów

Wśród czynności, które powodują obowiązek rejestracji kasy i ewidencjonowania niezależnie tego obrotu dodano:

  • dostawy zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych (dotychczas utrata zwolnienia występowała wyłącznie w przypadku dostaw nośników zapisanych),
  • dostawy perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0) z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów (dotychczas dostawy te nie powodowały utraty zwolnienia),
  • naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),
  • w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
  • w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
  • w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
  • usługi prawnicze, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika (czynności notarialne),
  • usługi doradztwa podatkowego,
  • usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56) , z wyłączeniem usług świadczonych na pokładach samolotów lub usług stołówek przez placówki wymienione w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu; obowiązek ewidencjonowania usług związanych z wyżywieniem dotyczy wyłącznie usług:
    • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz,
    • przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),
    • usługi fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne,

Charakterystyczne jest to, że w przypadku wszystkich usług, które dodane zostały do katalogu zmuszającego do instalacji kasy fiskalnej, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym wykonano tę czynność (pozostałe czynności, wskazane obecnie w rozporządzeniu , które także w 2015 r. będą zmuszały do zainstalowania kasy fiskalnej, powodują obowiązek instalacji kasy z chwilą dokonania czynności, zatem nie ma w ich przypadku dwumiesięcznego okresu wyczekiwania).

W przypadku usług wymienionych powyżej świadczonych przez podatników, którzy w 2015 r. kontynuują ich świadczenie (rozpoczęli ich wykonywanie w roku 2014 lub latach wcześniejszych), zwolnienie z kasy fiskalnej traci moc 28 lutego 2015 r.

W katalogu czynności, które zwolnione są przedmiotowo (niezależnie od wartości obrotów) – dokonano następujących zmian:

  • doprecyzowano, że zwolnieniu z obowiązku stosowania kas podlegają usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 ust 25a ustawy o VAT,
  • dodano zwolnienie zgodnie usług elektronicznych i nadawczych świadczonych przez podatników, którzy świadczą również usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 ust. 25a ustawy o VAT,
  • wśród usług prawniczych zwolnienie z kas stosować będzie można wyłącznie do czynności notarialnych, bez względu na PKWiU,
  • usunięto zwolnienie dotyczące świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie są spełnione następujące warunki:
    • każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące odbiorcę;
    • liczba świadczonych usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, - przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20,
  • usunięto zwolnienie sprzedaży biletów i rezerwacja miejsc przy przewozach rozkładowych pasażerskich, pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • dodano zwolnienie, zgodnie z którym nie podlega ewidencjonowaniu dostawa towarów i świadczenie usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (zwolnienie jest niezależne od limitu obrotów (20.000 zł) jednak znajdować będzie zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą).

Od 1 stycznia 2014 r. wysokość minimalnego wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od kwoty 1680 zł (brutto). W stosunku do wynagrodzenia minimalnego obowiązującego w 2013 r. (1600 zł) jest to wzrost o 80 zł, tj. o 5 proc. Kwota 1680 zł została określona w rozporządzeniu Rady Ministrów z 11 września 2013 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2014 r. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, wysokość wynagrodzenia pracownika w okresie jego pierwszego roku pracy nie może być niższa niż 80 proc. wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, tj. musi wynosić w 2014 r. co najmniej 1344 zł (brutto).

Przedsiębiorcy, którzy nie mogą dziś odliczać VAT-u od zakupu paliwa do samochodów osobowych, a VAT od zakupu samych aut mogą odliczyć tylko w 60%, i to z limitem kwotowym, od przyszłego roku mogą zyskać prawo do pełnego odliczenia. Będzie to jednak możliwe tylko w przypadku, jeśli auta będą używane tylko do celów firmowych. Z kolei przedsiębiorcy, którzy używają w firmie samochodów ciężarowych, ale wykorzystują je również na cele prywatne, mogą stracić połowę odliczenia.

W tym roku może nastąpić istotna zmiana w zakresie prawa do odliczenia przy zakupie samochodów, a także innych wydatków ponoszonych w związku z użytkowaniem aut. Jak wynika z informacji zamieszczonej na stronie rządu, w sposób istotny zmienić ma się kryterium określające prawo do odliczenia. Najprawdopodobniej nie będzie mieć już znaczenia – jak to jest obecnie - rodzaj samochodu (osobowy, ciężarowy, specjalistyczny), ale sposób wykorzystania auta w firmie.
 
Najistotniejsze jest to, że samochody osobowe używane wyłącznie na cele firmowe mogą uzyskać prawo do pełnego odliczenia VAT-u na wszystkich trzech polach: zakup samochodu, zakup paliwa, wydatki eksploatacyjne (np. naprawa, ubezpieczenie). Dziś w pierwszym przypadku jest możliwość odliczenia ale maksymalnie 60% VAT-u, a w drugim w ogóle nie ma takiej możliwości. W całości można odliczyć tylko VAT od wydatków eksploatacyjnych. Niestety planowane zmiany nie będą korzystne dla wszystkich przedsiębiorców – stracą Ci, którzy mają samochody ciężarowe i specjalistyczne i używają ich zarówno w firmie, jak i prywatnie. Dziś mogą odliczać VAT w całości, a po zmianach tylko w 50%.

Rząd zdecydował, że Polska wystąpi do Komisji Europejskiej o zgodę na stosowanie odmiennych przepisów regulujących odliczanie VAT-u na samochody niż te, które zawarte są w unijnej dyrektywie. Brak tej zgody oznaczałby, że przedsiębiorcy mieliby pełne prawo do odliczania VAT-u zarówno na etapie nabycia samochodu, jak też później, ponosząc wydatki związane z używaniem go w celach firmowych. Stosowanie obecnego ograniczenia odliczania VAT-u przy nabyciu samochodów osobowych oraz zakazu odliczania VAT-u od paliwa przysługuje nam do końca 2013 r. Nowe zasady mają obowiązywać przez kolejne cztery lata.

Obecnie nabywając samochód osobowy przedsiębiorca może dokonać odliczenia do 60% VAT-u wykazanego na fakturze, nie więcej jednak niż 6 tys. zł. W zakresie nabycia paliwa do takiego auta prawo do odliczenia nie przysługuje. Nie ma także w ogóle prawa do odliczenia VAT-u z faktury zakupu paliwa. Odliczenie nie jest natomiast ograniczone w zakresie pozostałych kosztów związanych z eksploatacją. Można więc zmniejszyć VAT np. odliczając VAT z faktur za naprawę firmowego samochodu. Od przyszłego roku zasady mają się zmienić.

Koniec dyskryminacji samochodów osobowych?

Przyjęty wniosek jest drugim wnioskiem w tej sprawie. Pierwszy Komisja przekazała Polsce do poprawy. O ile z pierwszego wniosku wynikało, że rząd chce utrzymać obecne ograniczenia dla wszystkich aut osobowych, to w drugim sprawa nie jest już oczywista (sam wniosek nie został opublikowany a z komunikatu na stronie internetowej rządu wynika, że ministerstwo finansów zmieniło kształt wniosku i ograniczenie ma już nie dotyczyć z założenia wszystkich samochodów osobowych lecz generalnie samochodów, które są wykorzystywane zarówno do celów prywatnych, jak i do prowadzonej działalności gospodarczej).

Jeżeli przyjęte zostałoby takie kryterium, oznaczałoby to koniec dyskryminacji tych firm, w których działalności nie jest potrzebny samochód ciężarowy czy specjalistyczny. Obecnie stosowane ograniczenie w odliczaniu VAT dotyczy wszystkich samochodów osobowych (i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie do 3,5 ton). Ministerstwo z góry zakładało bowiem, że ten typ samochodu jest wykorzystywany także do celów prywatnych, co uzasadnia ograniczenie prawa do odliczenia. Nie ma znaczenia, jaki jest stan faktyczny. Taka sytuacja jest szczególnie niekorzystna dla przedsiębiorców wykorzystujących auto osobowe wyłącznie dla celów służbowych - nie mają bowiem prawa do pełnego odliczenia VAT-u przy zakupie auta. Nie mogą też w ogóle odliczać VAT-u od zakupu paliwa. W dokładnie odwrotnej sytuacji są przedsiębiorcy będący właścicielami aut ciężarowych – nawet jeśli wykorzystują je na cele prywatne, nie mają odgórnych, procentowych ograniczeń w odliczaniu VAT-u.

 
Kontakt z nami
W razie jakich kolwiek pytań skontaktuj się z nami